KÉRDÉSEK

Javaslat a laboratóriumi felkészüléshez:

  1. Először olvassa el a mérésleírást, gondolja át a mérés során elvégzendő teendőket!
  2. Olvassa el az adott méréshez tartozó kérdéseket, és próbálja megválaszolni azokat! Ha valamelyik válaszban nem biztos, menjen vissza a laboranyaghoz, s próbálja megtalálni a választ!
  3. Ellenőrzésképpen tekintse meg a helyes válaszokat!

Egyensúlyi gőznyomás meghatározása sztatikus és Ramsey-Young módszerrel (mindkét méréshez azonosak a kérdések)

  1. Mi a legfontosabb eltérés a dinamikus és a sztatikus gőznyomás meghatározás között?
  2. Melyik összefüggés, egyenlet alapján határozzuk meg a gyakorlat során vizsgált párolgáshőt?
  3. Mi a mérés címe?
  4. Melyik mennyiséget szabályozzuk és melyik mennyiség változását követjük (mérjük) a szabályozott mennyiség függvényében a dinamikus gőznyomás meghatározásnál?
  5. Milyen technikai korrekciót kell végrehajtani a leolvasott higanyszint-különségek értékein?
  6. Hány tizedesjegy pontossággal olvassuk le a barométert?
  7. Kell-e ismernünk a szoba hőmérsékletét?
  8. Hány hőmérséklet értéken határozzuk meg a nyomást a sztatikus mérés esetén ?
  9. Hány hőmérséklet értéken határozzuk meg a nyomást a dinamikus mérés esetén?
  10. Rajzolja le vázlatosan a méréshez használt berendezést!
  11. Az alább felsoroltuk a statikus mérés lépéseit. Mi a helyes sorrend?
    1. Az edényt feltöltöm éterrel.
    2. Elzárom a csapot és várok, amíg a nyomás már nem változik, de maximum 1 percet.
    3. Az előző két műveletet ötször megismétlem. A rendszer levegőt nem tartalmaz.
    4. A mérések elvégeztével óvatosan fellevegőzöm a rendszert.
    5. A vízfürdő edényének feltöltése után pár percet várok, és leolvasom, leírom a higanyszintek értékét mindkét manométerszárban.
    6. A csapot és a lombik száját bezsírozom.
    7. Szobahőmérsékletnél kicsit melegebb (30 ˚C) fürdőt helyezek a lombik alá.
    8. Megnyitom a vízlégszivattyút és a csapot, így leszívatom a rendszert.
    9. A vízfürdő edényét először szobahőmérsékletű vízzel, majd folyóvízzel, jeges vízzel, végül só–jég hűtőeleggyel töltöm meg.
  1. A felsorolt veszélyforrások közül a sztatikus mérésnél mi okozhat balesetet és melyik okozhat problémát a kiértékelés során? (Több válasz is lehet.)
    1. Tűzveszélyes anyag használata.
    2. Nem olvastuk le a szoba hőmérsékletét.
    3. A csapok óvatlan kezelése.
    4. Túlzottan sok várakozási idő a hőmérséklet beállítása után.
    5. A készülék szétszerelése a tisztításhoz.
    6. Éter kerül a manosztátba.
    7. Körülbelül, de pontosan bemért reagensek.
  1. A felsorolt veszélyforrások közül a dinamikus mérésnél mi okozhat balesetet és melyik okozhat problémát a kiértékelés során? (Több válasz is lehet.)
    1. Tűzveszélyes anyag használata.
    2. Nem olvastuk le a szoba hőmérsékletét.
    3. A csapok óvatlan kezelése.
    4. Túlzottan sok várakozási idő a hőmérséklet beállítása után.
    5. A készülék összeszerelése.
    6. Éter kerül a manosztátba.
    7. Körülbelül, de pontosan bemért reagensek.
  1. A kiértékelés végére mely mennyiségeket kell kiszámítani?
  2. Írja be az alábbi sémába a lent felsorolt mennyiségek közül a linearizált Clausius-Clapeyron összefüggés paramétereit és változóit!

függő változó;     Meredekség;     független változó;      Tengelymetszet

____________  =  __________  x  ________________   +  ______________



ln p, -Ea, 1/T, ln A, p, A, -DHpár, C (integrációs állandó), T, -DHpár/R

A helyes válaszok …