KÉRDÉSEK

Javaslat a laboratóriumi felkészüléshez:

  1. Először olvassa el a mérésleírást, gondolja át a mérés során elvégzendő teendőket!
  2. Olvassa el az adott méréshez tartozó kérdéseket, és próbálja megválaszolni azokat! Ha valamelyik válaszban nem biztos, menjen vissza a laboranyaghoz, s próbálja megtalálni a választ!
  3. Ellenőrzésképpen tekintse meg a helyes válaszokat!

Hidrogénion közepes aktivitási tényezőjének meghatározása HCl-oldatban

  1. Miért lehet Ag elektródot használni Ag/AgCl elektród helyett a mai mérésnél?
  2. Lehetne-e forgótekercses voltmérőt használni a mérésnél?
  3. Hogyan dönti el, hogy a cellában milyen irányban menne végbe a reakció áramtermeléskor?
  4. A mérésnél az elektródok egyensúlyi potenciáljának különbségét méri vagy a cellareakció potenciálját?
  5. Milyen elektródokat használhatnánk kinhidron elektród helyett a mai mérésben?
  6. Hogyan definiáljuk a sósavoldat közepes aktivitását és aktivitási tényezőjét?
  7. Milyen elektródokból állítja össze a galvánelemet a sósavoldat közepes aktivitási tényezőjének meghatározásához? Miért?
  8. Szükséges-e a fenti galváncellában diffúziós potenciált meghatározni?
  9. Írja fel a mérésben használt galvánelem celladiagramját és a cellareakció egyenletét!
  10. Írja fel a fenti galváncellára a cellareakció potenciáljának kifejezését! Megegyezik-e ez a cella elektromotoros erejével?
  11. Hogyan határozza meg a cellareakció standardpotenciálját?
  12. Milyen feszültségmérőt használunk a galváncella elektromotoros erejének méréséhez?
  13. Hogyan aktiváljuk az ezüstklorid elektródot és hogyan készítjük el a kinhidron elektródot?
  14. Hogyan alakítjuk ki a két elektród között az elektrolitok keveredésmentes kontaktusát?
  15. Mik lehetnek az okai annak, ha a galváncella elektromotoros erejének mérésénél a műszer nem jelez leolvasható értéket?
  16. Milyen koncentrációjú HCl-oldatokat használ az elektródokhoz az ismeretlen oldaton kívül és miért?

 

A helyes válaszok …