I. ZÁRTHELYI DOLGOZAT

Fizikai-kémiai laborgyakorlat

III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére

2002/2003, I. félév

1. Alapvető fiziko-kémiai mennyiségek mérése.

Vázolja fel egy konduktométer felépítését! Mutassa meg, hogy a vezetés mérése feszültség mérésére vezethető vissza!

(20 pont)

2. Mérési eljárások, az eredmények kiértékelése.

Ismertesse a "SÓK OLDÁSHŐJÉNEK ÉS HIDRATÁCIÓHŐJÉNEK MEGHATÁROZÁSA KALORIMETRIÁS MÓDSZERREL" című mérést a következők alapján:

a)      Milyen mennyiséget kíván a mérés során meghatározni? Mi a mérés rövid elvi háttere (azaz a mérés végén meghatározandó mennyiséget miért éppen így határozzuk meg)?

b)      Milyen mérési módszert alkalmaz, milyen eszközökkel dolgozik, és miért szükségesek ezek az eszközök?

c)      Írja le röviden a mérés menetét!

d)      Írja le röviden, hogy a kísérletben mért adatokból hogyan jut el a meghatározni kívánt fizikai mennyiségig?

 (30 pont)

3. Fogalmak.

Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja) a következő fogalmakat:

a) Gibbs fázisszabály;

b) elektrolit közepes aktivitási tényezője és az ionerősség kapcsolata (a Debye-Hückel elmélet szerint);

c) az elektromotoros erő és a kapocsfeszültség kapcsolata;

d) Raoult-törvény;

e) reakciórend.

(20 pont)

4. Számolási feladat.

a)      Mit ábázol az alábbi grafikon? Milyen célból készítettük az ábrát, mi az ábra elvi háttere?

b)      Kritikai szempontból is vegye vizsgálat alá az ábrát!  Milyen hiányosságo(ka)t fedez fel a grafikonon (ha van ilyen egyáltalán), azt hogyan korrigálná?

c)      Milyen termodinamikai mennyisége(ke)t tud meghatározni az ábra segítségével. Adja meg a mennyiség(ek) hibahatárát!

 

 

A 95%-os statisztikus biztonsághoz tartozó kritikus t értékek a szabadsági fok függvényében:

f

t

f

t

1

12,71

13

2,160

2

4,303

14

2,145

3

3,182

15

2,131

4

2,776

16

2,120

5

2,571

17

2,110

6

2,447

18

2,101

7

2,365

20

2,086

8

2,301

24

2,064

9

2,262

30

2,042

10

2,28

40

2,021

11

2,201

60

2,000

12

2,179

120

1,980

 

 

 

 

 

 

¥

1,960

 

 

(30 pont)