I. ZÁRTHELYI DOLGOZAT

Fizikai-kémiai laborgyakorlat

III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére

2003/2004, I. félév

1. Alapvető fiziko-kémiai mennyiségek mérése.

a) Ismertesse a termoelektromos hatáson alapuló hőmérők működési elvét, vázlatos kapcsolási rajzát!

b) Sorolja fel a folyadéktermosztátok egységeit!

 (20 pont)

2. Mérési eljárások, az eredmények kiértékelése.

Ismertesse a "EGYENSÚLYI GŐZNYOMÁS MEGHATÁROZÁSA SZTATIKUS VAGY DINAMIKUS MÓDSZERREL, PÁROLGÁSHŐ ÉS PÁROLGÁSI ENTRÓPIA KISZÁMÍTÁSA" című mérést (természetesen csak az egyiket!) a következők alapján:

a)      Milyen mennyiséget kíván a mérés során meghatározni? Mi a mérés rövid elvi háttere (azaz a mérés végén meghatározandó mennyiséget miért éppen így határozzuk meg)?

b)      Milyen mérési módszert alkalmaz, milyen eszközökkel dolgozik (rajz), és miért szükségesek ezek az eszközök?

c)      Írja le röviden a mérés menetét!

d)      Írja le röviden, hogy a kísérletben mért adatokból hogyan jut el a meghatározni kívánt fizikai mennyiségig?

 (30 pont)

3. Fogalmak.

Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja) a következő fogalmakat:

a) Hess-tétele egy példán keresztül;

b) Clausius-Clapeyron törvény;

c) egy biner elektrolit közepes aktivitási tényezője;

d) Raoult-törvény;

e) reakciósebességi állandó.

(20 pont)

4. Számolási feladat.

a)       Az alábbi galváncellával kapcsolatban hajtottunk végre egy mérési sorozatot a laboratóriumi gyakorlat során:

               

                Ag|AgNO3 (0,001 M), HNO3 (0,1 M)¦¦HNO3 (0,1 M), kinhidron|Pt

Írja le röviden a mérés lényegét! Mit ábrázol a méréshez tartozó alábbi grafikon?

 

b)      Az ábra alapján számolja ki az összes lehetséges termodinamikai függvény értékét 25 ˚C-on! Adja meg a cellában lezajló cellareakciót is a spontán végbemenetel irányában!

 

 

 

 

(30 pont)