Alapszabály (a fekete betűk egy szövegmintából valók, a piros és a kék az érdemi hozzáfűzés) I. fejezet Általános rendelkezések
1./ Az Egyesület neve: Egyesület a Felsőoktatásért és Kutatásért (EFOK) 2./ Az Egyesület székhelye: 1062 Budapest, Székely Bertalan utca 3. fsz. 3. 3./ Az Egyesület tevékenységét a Magyar Köztársaság területén végzi, az Alkotmány keretei között. 4./ Az Egyesület pecsétje: kör alakú, kb. 5 cm átmérőjű, rajta az "Egyesület a Felsőoktatásért és Kutatásért (EFOK)" felirat. 5./ Az Egyesület jogi személy.
II. fejezet A Egyesület célja, tevékenységei 1./ Az egyesület célja: A hazai
felsőoktatás és kutatás körülményeinek és minőségének javítása 2./ Az 1./ pontban vázolt cél
megvalósítása érdekében az Egyesület főbb
tevékenységei: Az egyesület
politikai pártoktól és a mindenkori kormányzattól független fórumot
biztosít a felsőoktatásban tevékenykedő oktatók és kutatók számára. Az
egyesület műhelyrendezvényeken dolgozza ki és határozatokban fogalmazza meg azokat a követelményeket,
amelyeket a felsőoktatás és a tudományos
kutatások minőségének megőrzése, emelése érdekében
szükségesnek tart. Az egyesület képviseli az elfogadott határozatoknak
megfelelő álláspontját a kormányzati szervekkel, szakszervezetekkel, felsőoktatási intézményekkel és más szervezetekkel folytatott
párbeszédben. 3./ Tevékenységével kapcsolatban, tagjai érdekében érdekképviseletet lát el. 4./ Az egyesület vállalkozási tevékenységet nem folytathat. Céljai megvalósítása érdekében alapítványt rendelhet.
III. fejezet Az Egyesület tagjai 1./ Az Egyesületnek rendes, pártoló és tiszteletbeli tagjai lehetnek. 3./ Az Egyesületnek tagja lehet minden olyan természetes és jogi személy, aki/amely egyetért az Egyesület célkitűzéseivel, elfogadja az alapszabályt, és rendszeresen fizeti a tagdíjat. A tagfelvételről az Elnökség dönt. Új tagokra az Egyesület tagjai tehetnek javaslatot. Az Egyesület legalább három tagja által írásban konkrét személyi adatokkal alátámasztva ajánlottak nevét és szakmai önéletrajzát az Elnökség az Egyesület tagjai között elektronikus levélben nyilvánosságra hozza, hogy a tagok helyeslésüket vagy ellenzésüket az Elnökségnek megírhassák. A jelentkezők nyilatkoznak arról, hogy személyes anyagukba az Egyesület tagjai betekinthetnek. Az Elnökség elsősorban a tagok véleményét alapul véve hozza meg döntését a felvételről vagy elutasításról. Elutasító határozatát csak a három ajánlóval közli. Ha az Elnökség a felvétel mellett dönt, úgy a jelöltet és az ajánlókat erről írásban értesíti. Elutasító döntés esetén az ajánlók javasolhatják, hogy a közgyűlés minősített szavazással döntsön a felvételről. A jelölt akkor válik teljes jogú taggá, ha a felvételi értesítés átvételét követő egy hónapon belül belépési nyilatkozatát, kitöltött adatlapját, szakmai önéletrajzát, publikációs jegyzékét és fényképét eljuttatja az Elnökségnek egy interneten elérhető nyilvános adatbázisban közzététel céljából. Természetes személy esetén a tagság feltétele a betöltött 18. életév. 4./ Az Egyesületnek pártoló tagja lehet minden olyan természetes és jogi személy, aki egyetért az Egyesület működésével, ehhez anyagi szakmai, erkölcsi vagy más támogatást nyújt. 5./ Az Egyesületnek tiszteletbeli tagjai lehetnek. A tiszteletbeli tagok felvételéről az Elnökség határoz. 6./ A tagok felvétele belépési nyilatkozat alapján történik. A tagokat az elnökség nyilvántartásba veszi és a rendelkezésre álló adatokat adatvédelmi szabályoknak megfelelően őrzi. 7./ A tag jogai:
8./ A tag kötelezettségei:
9./ A pártoló tag jogai:
10./ A pártoló tag kötelezettségei:
11./ A tiszteletbeli tag jogai:
IV. fejezet A tagság megszűnése 1./ A rendes tagság megszűnik
2./ A rendes tag és a pártoló tag az Egyesületből írásbeli bejelentéssel bármikor kiléphet. 3./ Az elnökség határozattal kizárhatja azt a rendes tagot, illetve természetes személy pártoló tagot, aki az Egyesület céljainak megvalósítását jelentősen veszélyezteteti, vagy azzal ellentétes magatartást tanúsít. A kizárást kimondó határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon az Egyesület közgyűlésénél lehet fellebbezni. A fellebbezésnek halasztó hatálya van. 4./ Az Elnökség határozattal törölheti a tagok sorából azt a tagot, aki a tagra vonatkozó alapszabályi rendelkezéseknek nem felel meg, vagy a tagsági díjjal írásbeli felszólítás ellenére, három hónapnál tovább hátralékban van. A törlést kimondó határozat ellen 15 napon belül az Egyesület közgyűléséhez lehet fellebbezni. A fellebbezésnek halasztó hatálya van.
V. fejezet Az Egyesület szervezete 1./ Az Egyesület szervei
2./ Az Egyesületet bel- és külföldi kapcsolataiban az elnökség képviseli. 3./ Az Egyesület ügyintézését az elnökség végzi.
VI. fejezet A közgyűlés 1./ Az Egyesület legfőbb szerve a közgyűlés. A közgyűlésen a tagok vesznek részt személyesen, vagy akadályoztatásuk esetén elektronikus kommunikációs csatornán keresztül. (Megengedi-e ezt a bíróság? Ha igen, lehet-e teljesen elektronikussá tenni egy közgyűlést?) 2./ A közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:
3./ A közgyűlést legalább évente, vagy szükség szerint kell összehívni. Összehívását az elnökség rendeli el, az összehívás végrehajtásáról elnök gondoskodik. A tagok 1/3-ának indoklással előterjesztett javaslatára, vagy a törvényességi felügyeletet ellátó szerv írásbeli kezdeményezésére a közgyűlést össze kell hívni. A közgyűlést írásban kell összehívni, a tervezett napirend megjelölésével, a tervezett időpont előtt 15 nappal. 4./ A közgyűlés határozatképes, ha azon a szabályszerű értesítés után az egyesület tagjainak 50 %-a és még 1 fő részt vesz személyesen, vagy elektronikus kommunikációs csatornán. Határozatképtelenség esetén az ismételten összehívott közgyűlés, amelyet az elhalasztott közgyűlést követő 5. napon túlra kell összehívni, azonos napirenddel, a megjelentek számára való tekintet nélkül határozatképes. Ez az időpont az eredeti közgyűlés meghívójában is kitűzhető, és az eredetileg meghirdetett napon is lehet, ha a meghívóban a tagokat erre figyelmeztették. Ez esetben azonban az Alapszabályt módosítani nem lehet a közgyűlésen. 5./ A közgyűlés határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Tag törléséhez minősített, kétharmados többség szükséges. 6./ A szavazás minden kérdésben - kivéve a személyi döntéseket - nyílt. Bármely szavazásra jogosult tag indítványára - annak elfogadása esetén - titkos, vagy minősített szavazás is tartható. Személyi kérdésekről titkos szavazást kell tartani. 7./ Az elnökség tagjai nem lehetnek egymásnak a PTK.685.par.-ában meghatározott közeli hozzátartozói. 8./ A tisztségviselők mandátuma 2 évre szól és meghosszabbítható.
VII. fejezet Az elnökség 1./ Az Egyesület operatív és koordináló testülete. 2./ Az elnökség elnökből és a közgyűlés által az elnökségbe választott további négy tagból áll. A négy tag a megválasztott elnök, a leköszönt elnök, a kincstárnok és a titkár. A Közgyűlés által megválasztott elnök a választást követő második évben felváltja az elnököt, az elnök felváltja a leköszönő elnököt. Az elnök mandátuma legfeljebb két év, a kincstárnok és a titkár mandátuma legfeljebb 4 év. Amennyiben az elnök vagy bármely elnökségi tag nem tölti ki mandátumát, helyette pót-tisztségviselő választható (ez lehet a korábbi választáson legtöbb szavazatot kapott), aki legfeljebb a mandátum maradék idejéig látja el funkcióját. A pót-tisztségviselőt a közgyűlés újraválaszthatja. 3./ Az Elnökség feladatai:
4./ Az elnökség üléseit szükség szerint, de legalább havonta tartja. Az elnökség határozatképes, ha azon 3 tagja részt vesz. Az elnökség döntéséhez 3 tag egybehangzó szavazata szükséges. 5./ Az elnökség beszámol a közgyűlés előtt a közgyűlések között végzett tevékenységéről. 6./ Az elnökség tagjai tevékenységüket díjazás nélkül végzik.
VIII. fejezet Az Elnök 1./ Az elnök az Egyesület képviselője. Az elnökség ülésein szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. Tisztét díjazás nélkül látja el. 2./ Vezeti az elnökség és a közgyűlés üléseit. 3./ Akadályoztatása esetén az elnök által kijelölt elnökségi tag helyettesíti. 4./ A kincstárnok az elnökség egy tagjával együtt gyakorolja az Egyesület bankszámlája feletti aláírási, utalványozási jogot.
IX. fejezet Az egyesület gazdálkodása 1./ Az Egyesület éves költségvetési terv szerint gazdálkodik. 2./ Az Egyesület bevételei: a./ tagdíjak, b./ egyéb források (pártoló tagok adományai, alapítványok támogatásai, az egyesület gazdálkodási, vállalkozási tevékenysége, önkormányzati támogatás, stb.) 3./ Az Egyesület tartozásaiért csak saját vagyonával felel.
X. fejezet A tagdíj 1./ A tagdíj mértékét a közgyűlés állapítja meg. 2./ Az éves tagdíj mértéke a rendes tagok esetében 2000 Ft / év. A tagdíj beszedéséről, annak mértékéről a közgyűlés dönt. 3./ A tag kérésére az éves tagdíj összege csökkenthető, a tiszteletbeli tagoknak tagdíjfizetési kötelezettsége nincs. Egyetemi hallgatók és nyugdíjasok tagdíjat nem fizetnek.
XI. fejezet Közhasznúsági rendelkezések 1./ Az Egyesület közhasznú tevékenységei a 1997. évi CLVI. törvény (Khtv.) 26.§ c) szerint tudományos tevékenység, kutatás, 2./ Az Egyesület legfőbb szerve a közgyűlés. A közgyűlés összehívását az elnökség rendeli el. Az összehívás végrehajtásáról elnök gondoskodik, a közgyűlésről írásban, a tervezett napirend közlésével egyidejűleg, a tervezett időpont előtt 15 nappal értesíti a tagokat. 3./ Az elnökség üléseit szükség szerint, de legalább 3 havonta tartja. Az elnökség ülését az elnök hívja össze írásban, a tervezett napirend közlésével egyidejűleg, a tervezett időpont előtt 15 nappal. 4./ A közgyűlés és az elnökség ülései nyilvánosak, döntéseit nyílt szavazással hozza, kivéve a személyi kérdéseket, amikor titkos szavazást kell tartani. 5./ A közgyűlés határozatképes, ha azon a szabályszerű értesítés után az egyesület tagjainak 50 %-a és még 1 fő részt vesz személyesen vagy elektronikus kommunikációs csatornán. Határozatképtelenség esetén az ismételten összehívott közgyűlés, amelyet az elhalasztott közgyűlést követő 5. napon túlra kell összehívni, azonos napirenddel a megjelentek számára való tekintet nélkül határozatképes. Ez az időpont az eredeti közgyűlés meghívójában is kitűzhető, és az eredetileg meghirdetett napon is lehet, ha a meghívóban a tagokat erre figyelmeztették. Ez utóbbi esetben azonban az Alapszabályt módosítani nem lehet a közgyűlésen. 6./ A közgyűlés határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. A szavazás minden kérdésben - kivéve a személyi döntéseket - nyílt. Bármely szavazásra jogosult tag indítványára - annak elfogadása esetén - titkos, vagy minősített szavazás is tartható. Személyi kérdésekről titkos szavazást kell tartani. 7./ Az Egyesület vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. 8./ Az Egyesület gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az alapszabályban meghatározott tevékenységére fordítja. 9./ Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és - azoknak anyagi támogatást nem nyújt. 10./ Az Egyesület éves beszámolóját és közhasznúsági jelentését a közgyűlés fogadja el, a Khtv. 11. § (1)-(5) bekezdése szerinti tartalommal. 11./ A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet az Egyesület tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki. A Egyesület szerveinek határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján
12./ Az Egyesület közgyűlésének, elnökségének döntéseivel kapcsolatosan
nyilvántartást kell vezetni. A döntéseket, határozatokat kézbesíteni kell személyesen, vagy postai úton azoknak, akiket az érint. Ezen túl az a döntésekről, határozatról hirdetményt kell elhelyezni az Egyesület székhelyén. 13./ Az Egyesület működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba való betekintés külső személyek számára ez abban az esetben lehetséges, ha az nem veszélyezteti az Egyesület érdekeit. A betekintés biztosításával kapcsolatos feladatokért az Egyesület elnöke felel. Az érdeklődő megkeresi az elnököt, aki egy egyeztetett időpontban lehetővé teszi az iratok megtekintését. 14./ Az Egyesület közhasznú működéséről, szolgáltatásairól évente egy éves beszámoló és közhasznúsági jelentés készül. A beszámolót, jelentést megkapják a tagok, ezen túl a tagok személyesen gondoskodnak arról, hogy ahhoz érintettek, érdeklődők hozzájussanak. Egyebekben az Egyesület közhasznú működéséről, szolgáltatásairól hirdetményt kell elhelyezni az Egyesület székhelyén. Az érdeklődők megkereshetik az elnököt, aki egy előre egyeztetett időpontban tájékoztatást ad a közhasznú működésről, szolgáltatásokról. 15./ Az Egyesület tevékenységéről szóló éves beszámoló, jelentés szabadon megtekinthető az Egyesület székhelyén, ahol ezzel kapcsolatosan hirdetményt kell elhelyezni. Ezen túl a tagok gondoskodnak, hogy az érdeklődők tudomást szerezzenek a beszámolóról, jelentésről. 16./ A közhasznúsági jelentés tartalmára a Khtv. 19.§ (3) bekezdésében foglaltak az irányadók. 17./ A közgyűlés az egyesület rendes tagjaiból, az elnökségtől független háromtagú számvizsgáló bizottságot választ. A számvizsgáló bizottság ellenőrzi a kincstárnok munkáját, az egyesület költségvetését. A számvizsgáló bizottság a közgyűlésen javaslatot tesz az elnökség pénzügyi beszámolójának elfogadásáról vagy elutasításáról.
XII. fejezet Vegyes rendelkezések 1./ Az Egyesület megszűnése esetén vagyonáról a közgyűlés rendelkezik. A megszűnéssel kapcsolatosan az elnökség jár el.
Vagyonát csak céljaival összhangban lehet
felhasználni. 2./ Elektronikus kommunikációs csatorna: olyan eszköz, amelynek segítségével a vélemény nyilvánításra, szavazásra jogosult személy a döntéséhez szükséges minden információt megkap, véleménye, szavazata késlekedés nélkül megjelenik, és amely segítségével a kommunikáló fél személyazonossága egyértelműen megállapítható, illetve titkos szavazás esetén a szavazás titkossága biztosítható. 3./ Az egyesület alapító tagjai: ...... ...... 4./ Jelen alapszabályt az Egyesület közgyűlése -én fogadta el.
..........…., 200........
........................................ jegyzőkönyv vezető
......................................... levezető elnök Alapító tagok: |