Alapszabály

(a fekete betűk egy szövegmintából valók, a piros és a kék az érdemi hozzáfűzés)

I. fejezet

Általános rendelkezések

 

1./ Az Egyesület neve: Egyesület a Felsőoktatásért és Kutatásért (EFOK)

2./ Az Egyesület székhelye: 1062 Budapest, Székely Bertalan utca 3. fsz. 3.

3./ Az Egyesület tevékenységét a Magyar Köztársaság területén végzi, az Alkotmány keretei között.

4./ Az Egyesület pecsétje: kör alakú, kb. 5 cm átmérőjű, rajta az "Egyesület a Felsőoktatásért és Kutatásért (EFOK)" felirat.

5./ Az Egyesület jogi személy.

 

II. fejezet

A Egyesület célja, tevékenységei

1./ Az egyesület célja: A hazai felsőoktatás és kutatás körülményeinek és minőségének javítása  

 2./ Az 1./ pontban vázolt cél megvalósítása érdekében az Egyesület főbb tevékenységei:

Az egyesület politikai pártoktól és a mindenkori kormányzattól független fórumot biztosít a felsőoktatásban tevékenykedő oktatók és kutatók számára. Az egyesület műhelyrendezvényeken dolgozza ki és határozatokban fogalmazza meg azokat a követelményeket, amelyeket a felsőoktatás és a tudományos kutatások minőségének megőrzése, emelése érdekében szükségesnek tart. Az egyesület képviseli az elfogadott határozatoknak megfelelő álláspontját a kormányzati szervekkel, szakszervezetekkel, felsőoktatási intézményekkel és más szervezetekkel folytatott párbeszédben.

3./ Tevékenységével kapcsolatban, tagjai érdekében érdekképviseletet lát el.

4./  Az egyesület vállalkozási tevékenységet nem folytathat. Céljai megvalósítása érdekében alapítványt rendelhet.

 

III. fejezet

Az Egyesület tagjai

1./ Az Egyesületnek rendes, pártoló és tiszteletbeli tagjai lehetnek.

3./ Az Egyesületnek tagja lehet minden olyan természetes és jogi személy, aki/amely egyetért az Egyesület célkitűzéseivel, elfogadja az alapszabályt, és rendszeresen fizeti a tagdíjat. A tagfelvételről az Elnökség dönt. Új tagokra az Egyesület tagjai tehetnek javaslatot. Az Egyesület legalább három tagja által írásban konkrét személyi adatokkal alátámasztva ajánlottak nevét és szakmai önéletrajzát az Elnökség az Egyesület tagjai között elektronikus levélben nyilvánosságra hozza, hogy a tagok helyeslésüket vagy ellenzésüket az Elnökségnek megírhassák. A jelentkezők nyilatkoznak arról, hogy személyes anyagukba az Egyesület tagjai betekinthetnek. Az Elnökség elsősorban a tagok véleményét alapul véve hozza meg döntését a felvételről vagy elutasításról. Elutasító határozatát csak a három ajánlóval közli. Ha az Elnökség a felvétel mellett dönt, úgy a jelöltet és az ajánlókat erről írásban értesíti. Elutasító döntés esetén az ajánlók javasolhatják, hogy a közgyűlés minősített szavazással döntsön a felvételről. A jelölt akkor válik teljes jogú taggá, ha a felvételi értesítés átvételét követő egy hónapon belül belépési nyilatkozatát, kitöltött adatlapját, szakmai önéletrajzát, publikációs jegyzékét és fényképét eljuttatja az Elnökségnek egy interneten elérhető nyilvános adatbázisban közzététel céljából. Természetes személy esetén a tagság feltétele a betöltött 18. életév.

4./ Az Egyesületnek pártoló tagja lehet minden olyan természetes és jogi személy, aki egyetért az Egyesület működésével, ehhez anyagi szakmai, erkölcsi vagy más támogatást nyújt.

5./ Az Egyesületnek tiszteletbeli tagjai lehetnek. A tiszteletbeli tagok felvételéről az Elnökség határoz.

6./ A tagok felvétele belépési nyilatkozat alapján történik. A tagokat az elnökség nyilvántartásba veszi és a rendelkezésre álló adatokat adatvédelmi szabályoknak megfelelően őrzi.

7./ A tag jogai:

a./ Az Egyesület tagja az Egyesület bármely tisztségére megválasztható.

b./ Személyesen részt vehet az Egyesület közgyűlésének munkájában, egyéb ülésein, rendezvényein.

c./ Képviselője útján javaslatokat, indítványokat tehet, intézkedéseket kezdeményezhet.

d./ Igénybe veheti az Egyesület szolgáltatásait, élhet a tagságot megillető kedvezményekkel.

e./ Jogosult betekinteni a Egyesület valamennyi iratába, ha ez a személyiségi jogokat és az Egyesület gazdasági érdekeit nem sérti.

8./ A tag kötelezettségei:

a./ Aktívan működjék közre az Egyesület céljainak megvalósításában.

b./ Tartsa be az Egyesület alapszabályának rendelkezéseit.

c./ Rendszeresen fizesse be a tagdíjat.

9./ A pártoló tag jogai:

a) a közgyűlésen tanácskozási joggal való részvétel.

b) Javaslat tétel. Élhet a tagságot megillető kedvezményekkel.

c) A jogi személy pártoló taggal kötött szerződés által meghatározott egyéb jogok.

10./ A pártoló tag kötelezettségei:

a) Az Egyesület célkitűzései megvalósításának elősegítése.

b) A jogi személy taggal kötött szerződésen alapuló egyéb kötelezettségek.

11./ A tiszteletbeli tag jogai:

a) A tanácskozási joggal való részvétel az Egyesület közgyűlésén és rendezvényein.

b) Az Egyesület szolgáltatásainak igénybevétele.

 

IV. fejezet

A tagság megszűnése

1./ A rendes tagság megszűnik

a./ kilépés,

b./ törlés,

c./ kizárás,

2./ A rendes tag és a pártoló tag az Egyesületből írásbeli bejelentéssel bármikor kiléphet.

3./ Az elnökség határozattal kizárhatja azt a rendes tagot, illetve természetes személy pártoló tagot, aki az Egyesület céljainak megvalósítását jelentősen veszélyezteteti, vagy azzal ellentétes magatartást tanúsít. A kizárást kimondó határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon az Egyesület közgyűlésénél lehet fellebbezni. A fellebbezésnek halasztó hatálya van.

4./ Az Elnökség határozattal törölheti a tagok sorából azt a tagot, aki a tagra vonatkozó alapszabályi rendelkezéseknek nem felel meg, vagy a tagsági díjjal írásbeli felszólítás ellenére, három hónapnál tovább hátralékban van. A törlést kimondó határozat ellen 15 napon belül az Egyesület közgyűléséhez lehet fellebbezni. A fellebbezésnek halasztó hatálya van.

 

V. fejezet

Az Egyesület szervezete

1./ Az Egyesület szervei

- közgyűlés

- elnökség

- elnök

2./ Az Egyesületet bel- és külföldi kapcsolataiban az elnökség képviseli.

3./ Az Egyesület ügyintézését az elnökség végzi.

 

VI. fejezet

A közgyűlés

1./ Az Egyesület legfőbb szerve a közgyűlés. A közgyűlésen a tagok vesznek részt személyesen, vagy akadályoztatásuk esetén elektronikus kommunikációs csatornán keresztül. (Megengedi-e ezt a bíróság? Ha igen, lehet-e teljesen elektronikussá tenni egy közgyűlést?)

2./ A közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

a./ az alapszabály megállapítása, módosítása,

b./ az elnökség, az elnök, megválasztása és visszahívása,

c./ a tagdíj mértékének megállapítása,

d./ az Egyesület két közgyűlés közötti időszakra terjedő tevékenységének megállapítása az elnökség előterjesztése alapján, valamint az erről szóló beszámoló elfogadása,

e./ éves költségvetés, az egyesületi gazdálkodási tevékenység irányainak meghatározása, valamint az esetleges alapítványrendelés elhatározása,

f./ más egyesülettel való egyesülés kimondása,

g./ döntés minden olyan ügyben, amit a jogszabály, az alapszabály a közgyűlés hatáskörébe utal,
vagy amelyet az elnökség a közgyűlés elé terjeszt,

i./ a tagsági jogviszony kérdésében hozott határozat elleni fellebbezés elbírálása,

j./ az egyesület költségvetési és gazdálkodási, szervezeti és működési szabályzatának megalkotása.

3./ A közgyűlést legalább évente, vagy szükség szerint kell összehívni. Összehívását az elnökség rendeli el, az összehívás végrehajtásáról elnök gondoskodik. A tagok 1/3-ának indoklással előterjesztett javaslatára, vagy a törvényességi felügyeletet ellátó szerv írásbeli kezdeményezésére a közgyűlést össze kell hívni. A közgyűlést írásban kell összehívni, a tervezett napirend megjelölésével, a tervezett időpont előtt 15 nappal.

4./ A közgyűlés határozatképes, ha azon a szabályszerű értesítés után az egyesület tagjainak 50 %-a és még 1 részt vesz személyesen, vagy elektronikus kommunikációs csatornán. Határozatképtelenség esetén az ismételten összehívott közgyűlés, amelyet az elhalasztott közgyűlést követő 5. napon túlra kell összehívni, azonos napirenddel, a megjelentek számára való tekintet nélkül határozatképes. Ez az időpont az eredeti közgyűlés meghívójában is kitűzhető, és az eredetileg meghirdetett napon is lehet, ha a meghívóban a tagokat erre figyelmeztették. Ez esetben azonban az Alapszabályt módosítani nem lehet a közgyűlésen.

5./ A közgyűlés határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Tag törléséhez minősített, kétharmados többség szükséges.

6./ A szavazás minden kérdésben - kivéve a személyi döntéseket - nyílt. Bármely szavazásra jogosult tag indítványára - annak elfogadása esetén - titkos, vagy minősített szavazás is tartható. Személyi kérdésekről titkos szavazást kell tartani.

7./ Az elnökség tagjai nem lehetnek egymásnak a PTK.685.par.-ában meghatározott közeli hozzátartozói.

8./ A tisztségviselők mandátuma 2 évre szól és meghosszabbítható.

 

VII. fejezet

Az elnökség

1./ Az Egyesület operatív és koordináló testülete.

2./ Az elnökség elnökből és a közgyűlés által az elnökségbe választott további négy tagból áll. A négy tag a megválasztott elnök, a leköszönt elnök, a kincstárnok és a titkár. A Közgyűlés által megválasztott elnök a választást követő második évben felváltja az elnököt, az elnök felváltja a leköszönő elnököt. Az elnök mandátuma legfeljebb két év, a kincstárnok és a titkár mandátuma legfeljebb 4 év. Amennyiben az elnök vagy bármely elnökségi tag nem tölti ki mandátumát, helyette pót-tisztségviselő választható (ez lehet a korábbi választáson legtöbb szavazatot kapott), aki legfeljebb a mandátum maradék idejéig látja el funkcióját. A pót-tisztségviselőt a közgyűlés újraválaszthatja.

3./ Az Elnökség feladatai:

a./ gondoskodik a Egyesület ügyeinek viteléről, tevékenységének szervezéséről,

b./ végzi a működéssel kapcsolatos minden adminisztrációs, gazdálkodási feladatot, belső munkamegosztás alapján,

c./ gondoskodik az éves költségvetés lehetőség szerinti végrehajtásáról,

d./ dönt két közgyűlés közötti időszak között az Egyesület ügyeiben, kivéve azokat a tárgyköröket, amelyeket az alapszabály, vagy jogszabály a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utal.

4./ Az elnökség üléseit szükség szerint, de legalább havonta tartja. Az elnökség határozatképes, ha azon 3 tagja részt vesz. Az elnökség döntéséhez 3 tag egybehangzó szavazata szükséges.

5./ Az elnökség beszámol a közgyűlés előtt a közgyűlések között végzett tevékenységéről.

6./ Az elnökség tagjai tevékenységüket díjazás nélkül végzik.

 

VIII. fejezet

Az Elnök

1./ Az elnök az Egyesület képviselője. Az elnökség ülésein szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. Tisztét díjazás nélkül látja el.

2./ Vezeti az elnökség és a közgyűlés üléseit.

3./ Akadályoztatása esetén az elnök által kijelölt elnökségi tag helyettesíti.

4./ A kincstárnok az elnökség egy tagjával együtt gyakorolja az Egyesület bankszámlája feletti aláírási, utalványozási jogot.

 

IX. fejezet

Az egyesület gazdálkodása

1./ Az Egyesület éves költségvetési terv szerint gazdálkodik.

2./ Az Egyesület bevételei:

a./ tagdíjak,

b./ egyéb források (pártoló tagok adományai, alapítványok támogatásai, az egyesület gazdálkodási, vállalkozási tevékenysége, önkormányzati támogatás, stb.)

3./ Az Egyesület tartozásaiért csak saját vagyonával felel.

 

X. fejezet

A tagdíj

1./ A tagdíj mértékét a közgyűlés állapítja meg.

2./ Az éves tagdíj mértéke a rendes tagok esetében 2000 Ft / év. A tagdíj beszedéséről, annak mértékéről a közgyűlés dönt.

3./ A tag kérésére az éves tagdíj összege csökkenthető, a tiszteletbeli tagoknak tagdíjfizetési kötelezettsége nincs. Egyetemi hallgatók és nyugdíjasok tagdíjat nem fizetnek.

 

XI. fejezet

Közhasznúsági rendelkezések

1./ Az Egyesület közhasznú tevékenységei a 1997. évi CLVI. törvény (Khtv.) 26.§ c) szerint

tudományos tevékenység, kutatás,
nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
kulturális tevékenység,
emberi és állampolgári jogok védelme
euroatlanti integráció elősegítése

2./ Az Egyesület legfőbb szerve a közgyűlés. A közgyűlés összehívását az elnökség rendeli el. Az összehívás végrehajtásáról elnök gondoskodik, a közgyűlésről írásban, a tervezett napirend közlésével egyidejűleg, a tervezett időpont előtt 15 nappal értesíti a tagokat.

3./ Az elnökség üléseit szükség szerint, de legalább 3 havonta tartja. Az elnökség ülését az elnök hívja össze írásban, a tervezett napirend közlésével egyidejűleg, a tervezett időpont előtt 15 nappal.

4./ A közgyűlés és az elnökség ülései nyilvánosak, döntéseit nyílt szavazással hozza, kivéve a személyi kérdéseket, amikor titkos szavazást kell tartani.

5./ A közgyűlés határozatképes, ha azon a szabályszerű értesítés után az egyesület tagjainak 50 %-a és még 1 részt vesz személyesen vagy elektronikus kommunikációs csatornán. Határozatképtelenség esetén az ismételten összehívott közgyűlés, amelyet az elhalasztott közgyűlést követő 5. napon túlra kell összehívni, azonos napirenddel a megjelentek számára való tekintet nélkül határozatképes.  Ez az időpont az eredeti közgyűlés meghívójában is kitűzhető, és az eredetileg meghirdetett napon is lehet, ha a meghívóban a tagokat erre figyelmeztették. Ez utóbbi esetben azonban az Alapszabályt módosítani nem lehet a közgyűlésen.

6./ A közgyűlés határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. A szavazás minden kérdésben - kivéve a személyi döntéseket - nyílt. Bármely szavazásra jogosult tag indítványára - annak elfogadása esetén - titkos, vagy minősített szavazás is tartható. Személyi kérdésekről titkos szavazást kell tartani.

7./ Az Egyesület vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez.

8./ Az Egyesület gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az alapszabályban meghatározott tevékenységére fordítja.

9./ Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és - azoknak anyagi támogatást nem nyújt.

10./ Az Egyesület éves beszámolóját és közhasznúsági jelentését a közgyűlés fogadja el, a Khtv. 11. § (1)-(5) bekezdése szerinti tartalommal.

11./ A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet az Egyesület tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

A Egyesület szerveinek határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján

a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy

b) bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a társadalmi szervezet által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.

12./ Az Egyesület közgyűlésének, elnökségének döntéseivel kapcsolatosan nyilvántartást kell vezetni.
Az Egyesület közgyűlésének, elnökségének működése során hozott határozatokat, döntéseket írásba kell foglalni és folyamatos sorszámmal kell ellátni. A döntések, határozatok melléklete a testületi szerv ülésről készült emlékeztető. Az emlékeztető tartalmazza a testületi ülés helyét, időpontját, a jelenlevők felsorolását, aláírását, a döntést támogatók és ellenzők számarányát (lehetőleg személyét is), a döntés hatályát.

A döntéseket, határozatokat kézbesíteni kell személyesen, vagy postai úton azoknak, akiket az érint. Ezen túl az a döntésekről, határozatról hirdetményt kell elhelyezni az Egyesület székhelyén.

13./ Az Egyesület működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba való betekintés külső személyek számára ez abban az esetben lehetséges, ha az nem veszélyezteti az Egyesület érdekeit. A betekintés biztosításával kapcsolatos feladatokért az Egyesület elnöke felel. Az érdeklődő megkeresi az elnököt, aki egy egyeztetett időpontban lehetővé teszi az iratok megtekintését.

14./ Az Egyesület közhasznú működéséről, szolgáltatásairól évente egy éves beszámoló és közhasznúsági jelentés készül. A beszámolót, jelentést megkapják a tagok, ezen túl a tagok személyesen gondoskodnak arról, hogy ahhoz érintettek, érdeklődők hozzájussanak. Egyebekben az Egyesület közhasznú működéséről, szolgáltatásairól hirdetményt kell elhelyezni az Egyesület székhelyén. Az érdeklődők megkereshetik az elnököt, aki egy előre egyeztetett időpontban tájékoztatást ad a közhasznú működésről, szolgáltatásokról.

15./ Az Egyesület tevékenységéről szóló éves beszámoló, jelentés szabadon megtekinthető az Egyesület székhelyén, ahol ezzel kapcsolatosan hirdetményt kell elhelyezni. Ezen túl a tagok gondoskodnak, hogy az érdeklődők tudomást szerezzenek a beszámolóról, jelentésről.

16./ A közhasznúsági jelentés tartalmára a Khtv. 19.§ (3) bekezdésében foglaltak az irányadók.

17./ A közgyűlés az egyesület rendes tagjaiból, az elnökségtől független háromtagú számvizsgáló bizottságot választ. A számvizsgáló bizottság ellenőrzi a kincstárnok munkáját, az egyesület költségvetését. A számvizsgáló bizottság a közgyűlésen javaslatot tesz az elnökség pénzügyi beszámolójának elfogadásáról vagy elutasításáról.

 

XII. fejezet

Vegyes rendelkezések

1./ Az Egyesület megszűnése esetén vagyonáról a közgyűlés rendelkezik. A megszűnéssel kapcsolatosan az elnökség jár el. Vagyonát csak céljaival összhangban lehet felhasználni.

2./ Elektronikus kommunikációs csatorna: olyan eszköz, amelynek segítségével a vélemény nyilvánításra, szavazásra jogosult személy a döntéséhez szükséges minden információt megkap, véleménye, szavazata késlekedés nélkül megjelenik, és amely segítségével a kommunikáló fél személyazonossága egyértelműen megállapítható, illetve titkos szavazás esetén a szavazás titkossága biztosítható.

3./ Az egyesület alapító tagjai:

......

......

4./ Jelen alapszabályt az Egyesület közgyűlése -én fogadta el.

 

..........…., 200........

 

........................................                                 

    jegyzőkönyv vezető

 

.........................................

      levezető elnök

Alapító tagok: