I. ZÁRTHELYI DOLGOZAT
Fizikai-kémiai laborgyakorlat
III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére (1.-8. hallgatók)
2000/2001, I. félév
1. Alapvetõ fiziko-kémiai mennyiségek mérése.
a) Ismertesse a termoelektromos hatáson alapuló hõmérõk mûködési elvét, vázlatos kapcsolási rajzát!
b) Miért van szükség a hõmérõk kalibrálására, s ezt hogyan tesszük meg a gyakorlatban? Mit ábrázolunk a kalibrációs görbén?
c) Milyen eszközöket használunk a nyomás mérésére? Miért kell a leolvasott nyomásokat 0 ° C-ra redukálni?
(20 pont)
2. Mérési eredmények kiértékelése.
Ismertesse a legkisebb négyzetek módszerének elvét lineáris törvényszerûségek vizsgálatában. A leírtakat ábrával is illusztrálja! A "Szilárd anyag oldhatóságának meghatározása ..." c. mérésben milyen fizikai mennyiséget (mértékegysége is) határozott meg egyenesillesztés segítségével, mit ábrázolt minek a függvényében, s ebbõl hogyan jutott el a kívánt fizikai mennyiséghez? Rajzolja fel sematikusan ezt az ábrát a grafikonokra vonatkozó legfontosabb játékszabályok betartásával!
(20 pont)
3. Fogalmak.
Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja) a következõ fogalmakat:
a) Hess-tétel;
b) elektródreakció potenciálja;
c) lineárisan polározott fény;
d) törésmutató;
e) pH mérési eljáráshoz kötött definíciója.
(20 pont)
4. Számolási feladat.
Adott a következő két galvánelem:
i) ii) ,
valamint ismerjük a következő (e o/V) adatokat (a hőmérséklet 298,1 K):
Ag+ + e- Ag |
0.799 |
Cu2+ +2e- Cu |
0.337 |
Fe3+ + e- Fe2+ |
0.771 |
a) Írja fel a cellákban végbemenő cellareakciót!
b) Melyik irányban mennek végbe önként a reakciók?
c) Melyik elektród az anód, ill. a katód?
d) Mi a válasz az a)-c) kérdésekre, ha a második cellában a Fe2+ koncentrációját tizedére csökkentjük?
e) Számolja ki D rGo-t az adott cellareakciókra!
Figyelem! Minden következtetést számítással igazoljon!
(20 pont)