I. ZÁRTHELYI DOLGOZAT
Fizikai-kémiai laborgyakorlat
III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére
2002/2003,
1. Alapvető fiziko-kémiai mennyiségek mérése.
Vázolja fel egy konduktométer
felépítését! Mutassa meg, hogy a vezetés
mérése feszültség mérésére vezethető vissza!
(20 pont)
2. Mérési eljárások, az eredmények kiértékelése.
Ismertesse a "SÓK OLDÁSHŐJÉNEK
ÉS HIDRATÁCIÓHŐJÉNEK MEGHATÁROZÁSA KALORIMETRIÁS MÓDSZERREL" című mérést a
következők alapján:
a)
Milyen mennyiséget
kíván a mérés során meghatározni? Mi a mérés rövid elvi
háttere (azaz a mérés végén meghatározandó mennyiséget miért éppen így határozzuk meg)?
b)
Milyen mérési módszert alkalmaz, milyen eszközökkel dolgozik, és miért
szükségesek ezek az eszközök?
c)
Írja le röviden a mérés menetét!
d)
Írja le röviden, hogy a kísérletben
mért adatokból hogyan jut el a meghatározni kívánt fizikai mennyiségig?
(30 pont)
3. Fogalmak.
Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja)
a következő fogalmakat:
a) Gibbs fázisszabály;
b) elektrolit közepes aktivitási tényezője és az ionerősség kapcsolata (a
Debye-Hückel elmélet szerint);
c) az elektromotoros erő és a kapocsfeszültség kapcsolata;
d) Raoult-törvény;
e) reakciórend.
(20 pont)
4. Számolási feladat.
a)
Mit ábázol az alábbi grafikon? Milyen célból készítettük az ábrát, mi az ábra elvi háttere?
b)
Kritikai szempontból is vegye vizsgálat alá az ábrát! Milyen hiányosságo(ka)t fedez fel a grafikonon (ha van ilyen egyáltalán), azt hogyan korrigálná?
c)
Milyen termodinamikai mennyisége(ke)t tud meghatározni az ábra segítségével.
Adja meg a mennyiség(ek) hibahatárát!
A 95%-os statisztikus biztonsághoz tartozó kritikus t értékek a szabadsági fok függvényében:
f |
t |
f |
t |
1 |
12,71 |
13 |
2,160 |
2 |
4,303 |
14 |
2,145 |
3 |
3,182 |
15 |
2,131 |
4 |
2,776 |
16 |
2,120 |
5 |
2,571 |
17 |
2,110 |
6 |
2,447 |
18 |
2,101 |
7 |
2,365 |
20 |
2,086 |
8 |
2,301 |
24 |
2,064 |
9 |
2,262 |
30 |
2,042 |
10 |
2,28 |
40 |
2,021 |
11 |
2,201 |
60 |
2,000 |
12 |
2,179 |
120 |
1,980 |
|
|
|
|
|
|
¥ |
1,960 |
(30 pont)