I. ZÁRTHELYI DOLGOZAT
Fizikai-kémiai laborgyakorlat
III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére
2003/2004,
1. Alapvető fiziko-kémiai mennyiségek mérése.
a) Ismertesse a
termoelektromos hatáson alapuló hőmérők működési elvét, vázlatos kapcsolási
rajzát!
b) Sorolja fel a folyadéktermosztátok
fő egységeit!
(20 pont)
2. Mérési eljárások, az eredmények kiértékelése.
Ismertesse a "EGYENSÚLYI GŐZNYOMÁS
MEGHATÁROZÁSA SZTATIKUS VAGY DINAMIKUS MÓDSZERREL, PÁROLGÁSHŐ ÉS PÁROLGÁSI
ENTRÓPIA KISZÁMÍTÁSA" című mérést (természetesen csak az egyiket!) a következők
alapján:
a)
Milyen mennyiséget
kíván a mérés során meghatározni? Mi a mérés rövid elvi
háttere (azaz a mérés végén meghatározandó mennyiséget miért éppen így határozzuk meg)?
b) Milyen mérési módszert alkalmaz, milyen eszközökkel dolgozik (rajz), és miért
szükségesek ezek az eszközök?
c)
Írja le röviden a mérés menetét!
d)
Írja le röviden, hogy a kísérletben
mért adatokból hogyan jut el a meghatározni kívánt fizikai mennyiségig?
(30 pont)
3. Fogalmak.
Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja)
a következő fogalmakat:
a) Hess-tétele egy példán keresztül;
b) Clausius-Clapeyron
törvény;
c) egy biner elektrolit közepes aktivitási tényezője;
d) Raoult-törvény;
e) reakciósebességi állandó.
(20 pont)
4. Számolási feladat.
a)
Az alábbi galváncellával
kapcsolatban hajtottunk végre egy mérési
sorozatot a laboratóriumi gyakorlat során:
Ag|AgNO3 (0,001 M), HNO3 (0,1 M)¦¦HNO3 (0,1 M), kinhidron|Pt
Írja le röviden a mérés lényegét! Mit ábrázol a méréshez
tartozó alábbi grafikon?
b)
Az ábra
alapján számolja ki az összes
lehetséges termodinamikai függvény értékét 25 ˚C-on! Adja meg a cellában
lezajló cellareakciót is a spontán végbemenetel irányában!
(30 pont)