I. ZÁRTHELYI DOLGOZAT
Fizikai-kémiai laborgyakorlat
III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére
2004/2005,
1. Alapvető fiziko-kémiai mennyiségek mérése.
a) Ismertesse a termodinamikai hőmérsékletskála fogalmát, tulajdonságait!
b) Adja meg a hőmérséklet
mérésének gyakran előforduló hibaforrásait!
(20 pont)
2. Mérési eljárások, az eredmények kiértékelése.
Ismertesse a " A METIL-ACETÁT ELSZAPPANOSÍTÁSI SEBESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA
AZ ELEKTROMOS VEZETÉS ÚTJÁN; A REAKCIÓ AKTIVÁLÁSI
ENERGIÁJÁNAK MEGHATÁROZÁSA" című mérést a következők alapján:
a)
Milyen mennyiséget
kíván a mérés során meghatározni? Mi a mérés rövid elvi
háttere (azaz a mérés végén meghatározandó mennyiséget miért éppen így határozzuk meg)?
b) Rajzolja le a mérésben alkalmazott mérőberendezést! A mérőberendezés
c)
Írja le röviden a mérés menetét!
d)
Írja le röviden, hogy a kísérletben
mért adatokból hogyan jut el a meghatározni kívánt fizikai mennyiségig?
(30 pont)
3. Fogalmak.
Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja)
a következő fogalmakat:
a) szabadsági fok;
b) eutektikum;
c) ionerősség;
d) kémiai potenciál;
e) síkban polarizált fény.
(20 pont)
4. Számolási feladat.
a)
Az alábbi galváncellával
kapcsolatban hajtottunk végre mérési sorozatokat
a laboratóriumi gyakorlat során:
Ag(-) Cu(s) | Zn (s) || 0,1 M ZnSO4 ¦ áramkulcs telített KNO3 -oldat ¦ 0,1 M CuSO4 || Cu (s) (+)
Az elektromotoros erő meghatározása során a fenti galváncella
kapocsfeszültségét mértük a
külső ellenállások függvényében. Magyarázza meg, hogyan és
miért használható ez a mérés az
elektromotoros erő mérésére! Adja meg
a vizsgált áramkör kapcsolási diagramját is!
b)
Egy másik galváncella (kalomel-Cu/Cu2+)
segítségével a Nernst-féle összefüggést vizsgáltuk meg. A mérés kiértékelése
az alábbi
grafikonhoz vezetett.
Az ábra alapján adja meg a formálpotenciál értékét, és hibahatárát!
Az egyenes
másik paraméterének hibahatárát is számolja ki, majd hasonlítsa
össze az elvileg várt értékkel
25 ˚C-on!
A kiértékeléshez szükség
lehet az alábbi n szabadsági fokra vonatkozó 95%-os bizonyossági szinthez tartozó tα(n) értékekre:
tα(4)=2,776 tα(5)=2,571 tα(6)=2,447 tα(7)=2,365 tα(8)=2,306 tα(9)=2,262
(30 pont)