I. ZÁRTHELYI DOLGOZAT

Fizikai-kémiai laborgyakorlat

III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére

2004/2005, I. félév

1. Alapvető fiziko-kémiai mennyiségek mérése.

a) Ismertesse a termodinamikai hőmérsékletskála fogalmát, tulajdonságait!

b) Adja meg a hőmérséklet mérésének gyakran előforduló hibaforrásait!

 (20 pont)

2. Mérési eljárások, az eredmények kiértékelése.

Ismertesse a " A METIL-ACETÁT ELSZAPPANOSÍTÁSI SEBESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA AZ ELEKTROMOS VEZETÉS ÚTJÁN; A REAKCIÓ AKTIVÁLÁSI ENERGIÁJÁNAK MEGHATÁROZÁSA" című mérést a következők alapján:

a)      Milyen mennyiséget kíván a mérés során meghatározni? Mi a mérés rövid elvi háttere (azaz a mérés végén meghatározandó mennyiséget miért éppen így határozzuk meg)?

b)      Rajzolja le a  mérésben alkalmazott mérőberendezést! A mérőberendezés minden elemének adja meg a mérésben betöltött szerepét!

c)      Írja le röviden a mérés menetét!

d)      Írja le röviden, hogy a kísérletben mért adatokból hogyan jut el a meghatározni kívánt fizikai mennyiségig?

 (30 pont)

3. Fogalmak.

Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja) a következő fogalmakat:

a) szabadsági fok;

b) eutektikum;

c) ionerősség;

d) kémiai potenciál;

e) síkban polarizált fény.

(20 pont)

4. Számolási feladat.

a)     Az alábbi galváncellával kapcsolatban hajtottunk végre mérési sorozatokat a laboratóriumi gyakorlat során:

               

                Ag(-) Cu(s) | Zn (s) || 0,1 M ZnSO4 ¦ áramkulcs telített KNO3 -oldat ¦ 0,1 M CuSO4 || Cu (s) (+) 

 

Az elektromotoros erő meghatározása során a fenti galváncella kapocsfeszültségét mértük a külső ellenállások függvényében. Magyarázza meg, hogyan és miért használható ez a mérés az elektromotoros erő mérésére! Adja meg a vizsgált áramkör kapcsolási diagramját is!


 

b)    Egy másik galváncella (kalomel-Cu/Cu2+) segítségével a Nernst-féle összefüggést vizsgáltuk meg. A mérés kiértékelése az alábbi grafikonhoz vezetett.

Az ábra alapján adja meg a formálpotenciál értékét, és hibahatárát! Az egyenes másik paraméterének hibahatárát is számolja ki, majd hasonlítsa össze az elvileg várt értékkel 25 ˚C-on!

 

A kiértékeléshez szükség lehet az alábbi n szabadsági fokra vonatkozó 95%-os bizonyossági szinthez tartozó tα(n) értékekre:

 

tα(4)=2,776               tα(5)=2,571        tα(6)=2,447        tα(7)=2,365        tα(8)=2,306        tα(9)=2,262

 

(30 pont)