II. ZÁRTHELYI DOLGOZAT

Fizikai-kémiai laborgyakorlat

III. éves kémia tanárszakos hallgatók részére

2005/2006, I. félév

1. Alapvető fiziko-kémiai mennyiségek mérése.

a) Vázolja fel egy konduktométer felépítését! Mutassa meg, hogy a vezetés mérése feszültség mérésére vezethető vissza!

 

b) Ismertesse a termoelektromos hatáson alapuló hőmérők működési elvét, vázlatos kapcsolási rajzát!

 (20 pont)

2. Mérési eljárások, az eredmények kiértékelése.

Ismertesse a "SÓK OLDÁSHŐJÉNEK ÉS HIDRATÁCIÓHŐJÉNEK MEGHATÁROZÁSA KALORIMETRIÁS MÓDSZERREL" című mérést a következők alapján:

 

a)       Röviden ismertesse az egyes kalorimetriás módszereket!

b)       Milyen mennyiséget kívánt meghatározni a mérés során, milyen készüléket használt, mik voltak a mérés lépései, mi volt ezen lépések szerepe, milyen paramétereket mért közvetlenül, s ebből hogyan határozta meg a meghatározni kívánt mennyiséget?

 (30 pont)

3. Fogalmak.

Néhány szóval magyarázza meg (vagy definiálja) a következő fogalmakat:

a) Fick II. tétele

b) átviteli szám

c) túlfeszültség

d) háromelektródos elektrolizáló cella rajza, elektródjai, és azok szerepe

e) pH mérési eljáráshoz kötött definíciója

(20 pont)

4. Számolási feladat.

a)       Az alábbi galváncellával kapcsolatban hajtottunk végre egy mérési sorozatot a laboratóriumi gyakorlat során:

               

                Ag|AgNO3 (0,001 M), HNO3 (0,1 M)¦¦HNO3 (0,1 M), kinhidron|Pt

Írja le röviden a mérés lényegét! Mit ábrázol a méréshez tartozó alábbi grafikon?

 

b)       Az ábra alapján számolja ki az összes lehetséges termodinamikai függvény értékét 25 ˚C-on! Adja meg a cellában lezajló cellareakciót is a spontán végbemenetel irányában!

 

 (30 pont)