II. ZÁRTHELYI
DOLGOZAT
Fizikai-kémiai
laborgyakorlat
III. éves kémia tanárszakos
hallgatók részére
2005/2006,
1. Alapvető
fiziko-kémiai mennyiségek mérése.
a) Vázolja fel egy konduktométer felépítését! Mutassa meg, hogy a
vezetés mérése feszültség mérésére vezethető vissza!
b) Ismertesse a termoelektromos hatáson
alapuló hőmérők működési elvét, vázlatos kapcsolási rajzát!
(20 pont)
2. Mérési eljárások,
az eredmények
kiértékelése.
Ismertesse a "SÓK OLDÁSHŐJÉNEK ÉS HIDRATÁCIÓHŐJÉNEK MEGHATÁROZÁSA
KALORIMETRIÁS MÓDSZERREL" című mérést a következők alapján:
a)
Röviden ismertesse az egyes kalorimetriás módszereket!
b)
Milyen mennyiséget kívánt
meghatározni a mérés során, milyen készüléket használt, mik voltak a mérés
lépései, mi volt ezen lépések szerepe, milyen paramétereket mért közvetlenül, s
ebből hogyan határozta meg a meghatározni kívánt mennyiséget?
(30 pont)
3. Fogalmak.
Néhány szóval
magyarázza meg (vagy definiálja) a következő fogalmakat:
a) Fick II.
tétele
b) átviteli szám
c) túlfeszültség
d)
háromelektródos elektrolizáló cella rajza, elektródjai, és azok szerepe
e) pH mérési eljáráshoz
kötött definíciója
(20 pont)
4. Számolási feladat.
a)
Az
alábbi galváncellával kapcsolatban hajtottunk végre egy mérési sorozatot a
laboratóriumi gyakorlat során:
Ag|AgNO3
(0,001 M), HNO3 (0,1 M)¦¦HNO3 (0,1 M), kinhidron|Pt
Írja le röviden a mérés lényegét!
Mit ábrázol a méréshez tartozó alábbi
grafikon?
b) Az ábra alapján számolja ki az
összes lehetséges termodinamikai függvény értékét 25 ˚C-on! Adja meg a cellában
lezajló cellareakciót is a spontán végbemenetel irányában!
(30 pont)